SPDECE 2012. Alicante, june 13-15

Program

SPDECE-2012. Multidisciplinary symposium on the design and evaluation of digital content for education

Wednesday, june 13

9:00-14:00.Registration.

09:45-10:00. Inauguration. Room Rafael Altamira

10:00-11:15. Keynote 1.Leonel Iriarte: El “Process Mininig” y su utilización en el análisis de datos educativos. Room Rafael Altamira

TelSpain Workshop

11:30-14:30 TEL Spain Workshop @ SPDECE 2012 program. Room Rafael Altamira

11:30-12:00 Presentación de TELSpain. Room Rafael Altamira Miembro del comité gestor de TELSpain. Room Rafael Altamira

12:00-14:30 Session. Room Rafael Altamira

  • SoftLearn: Soft computing para minería de procesos en e‐learning. Manuel Mucientes, Manuel Lama, Juan C. Vidal (Univ. Santiago de Compostela)
  • Aula virtual abierta: creación de comunidades de aprendizaje alrededor de los contenidos abiertos de la Universitat Oberta de Catalunya. Roger Griset, Gemma Aguado, Francesc Santanach (Univ. Oberta de Catalunya), Alma Rivera (Universidad Iberoamericana Ciudad de México)
  • SLRoute: Aprendiendo español en entornos immersivos a través del Camino de Santiago. Luis Izquierdo (Univ. Nebrija), Carlos Lorenzo, Miguel-Angel Sicilia (Univ. de Alcalá), Carlos Vecino (EveryView).
  • EdWiki. El wiki como plataforma para la creación y publicación de contenidos educativos multiformato. Francesc Santanach Delisau, Enric Mor, Jordi Duran Cals, Albert Juhé Brogué (Univ. Oberta de Catalunya)
  • Moodle en Educación Especial

Francisco Javier Mora-Nebra, Iván García-Magariño, Juan Luis Rubio-Sánchez (Universidad a Distancia de Madrid).

16:30-18:00 Posters Session. Room 6. 3th floor

Una propuesta para la Evaluación de Objetos de Aprendizaje en el Ámbito de la Ingeniería de Edificación. Victoria Eugenia García Vera, Rosa Isabel Roig Vila, Pablo Martí Ciquirian and Santiago Mengual.

Diseño de un Prototipo para la Enseñanza del Lenguaje Braille. Enrique Cuan-Durón, David García-García, Francisco Gerardo Flores-García and Elisa Urquizo-Barraza.

The Application of Learning Management Systems in Chemistry Teacher Trainees’ Practical Courses. Kai Wolf, Stefanie Haffer, Annette Geuther and Thomas Waitz.

EDUTIC-WQ: de la herramienta de autor hacia la Web 2.0. Evolución en la creación, diseño, accesibilidad y publicación online de WebQuest. Rosabel Roig Vila, Santiago Mengual and Sergio Ferrández.


Thursday, june 14

9:15-10:30 Keynote 2. Salvador Sánchez. “El proyecto Open Discovery Space y el futuro de la tele-educación en la Unión Europea”. Room Rafael Altamira.

11:00-12:30 Session 1. Room 5.3th floor

BRINGING LIBRARIES TO WEB 3.0. Gustavo Candela Romero, Maria Pilar Escobar Esteban, Manuel Marco, Pedro Agustín Pernías Peco and Maria José Serna Berna.

Breaking Down Language Barriers: The Case for the Organic.Edunet Portal. Anastasios Koutoumanos, Giannis Stoitsis and Kostas Kastrantas.

Evaluación del Curso de Especialidad a Distancia Inteligencia Artificial con Aplicaciones con un Enfoque Basado en Competencias. Juan Carlos OlguÍn-Rojas, Andres Ferreyra-Ramirez, Jacobo Sandoval-GutiÉrrez and Samuel Lara-Escamilla.

11:00-12:30 Session 2. Room 6. 3th floor

Mathematics Game e-Library for Elementary School, Study Case: Mexico. Arturo Barajas Saavedra and Francisco Javier Alvarez Rodriguez.

Green Education using Open Educational Resources (OER): Setting up a Green OER Repository. Vassilis Protonotarios, Madalina Ungur, Hannes Ebner and Nikos Manouselis.

Qualitative assessment of wiki-based learning processes. Antonio Balderas, Manuel Palomo-Duarte, Juan Manuel Dodero and Ivan Ruiz Rube.

12:30-14:00 Session 3. Room 5. 3th floor

Búsqueda colaborativa para el apoyo a la recomendación de Objetos de Aprendizaje. Alfredo Zapata Gonzalez, Victor Menendez, Prieto Méndez Manuel Emilio and Cristobal Romero.

Análisis de cobertura del tesauro AAT en la biblioteca digital Europeana: ideas preliminares para su empleo en la educación. Paulo Alonso Gaona Garcia, Salvador Sanchez Alonso and Ana Fermoso Garcia.

Mejoras en la Portabilidad de la Integración de EvalCOMIX en Moodle 2.X. Gregorio Rodríguez Gómez, María Soledad Ibarra Sáiz, Juan Manuel Dodero Beardo, Juan Antonio Caballero Hernández, Daniel Cabeza Sánchez and Claudia Ortega Gómez.

Modelo de indicadores de aprendizaje para wikis. Carlos Prado González, David Prado González, Alberto Díaz Gil, Juan Ramón Pérez Pérez and Víctor M. Álvarez García.

12:30-14:00 Session 4. Room 6. 3th floor

The application 2.0 tools through PLEs in Computer Science Education: The twitter experience. Miguel Ángel Conde, Francisco José García Peñalvo, Marc Alier Forment, Enric Mayol and María José Casany.

Innovation in the Teaching of Sustainable Development in Europe: The Case of ISLE Erasmus Network. Vassilis Protonotarios, Andreas Katrakilis, Giannis Stoitsis, Yiannis Psochios, Emilio Chiodo, Pedro Aguado and Christina Armutlieva.

Digitizing natural history and contextualizing environmental education: the Natural Europe project as mediator of innovative and effective learning. Effie Tsiflidou, Vassiliki Markaki, Stayros Gkinis, Evangelia Triperina and Nikolaos Palavitsinis.

A Linked-Data based approach for managing digital libraries. Gustavo Candela Romero, Maria Pilar Escobar Esteban, Manuel Marco Such, Pedro Agustín Pernías Peco and Alexander Sánchez Díaz.

16:00-17:15 Keynote 3.Pedro Pernías, “El valor de lo abierto en la educación”. Room Rafael Altamira

17:30-19:00 Session 5. Room 5. 3th floor

Metabuscador Académico para Referencias Bibliográficas. Jocksan Cruz and Mario Chacón.

APRENDIZAJE ITERACTIVO EN LA ENSEÑANZA DE ESTADÍSTICA A TRAVÉS DE SITIOS WEB CON METODOLOGÍA B_LEARNING . UN ESTUDIO EMPIRICO. Rosanna Beatriz Casini, Mariana Gonzalez and Olga Estela Padró.

Apuntes para la adaptación de los blogs de aprendizaje colaborativos a la televisión interactiva. Paula Martinez-Roa, Salvador Sanchez-Alonso and Elena García-Barriocanal.

Evaluación y Competencias en el Diseño Automatizado de los Objetos de Aprendizaje. Elisa Urquizo, Miguel Ángel de La Vara Ramírez, Enrique Cuan, José D. Ruiz Ayala and Sara María Velázquez Reyes.

17:30-19:00 Sesion 6. Room 6. 3th floor

Building digital identity in a learning environment. Miguel Zapata-Ros and Nora Lizenberg.

LPCEL EDITOR: A VISUAL AUTHORING APPROACH FOR LEARNING DESIGN. Jorge Torres, Jesús Reséndiz, Juan Manuel Dodero and Ignacio Aedo.

UOC API Site, a seed for new eLearning applications. Àngels Rius, Xavier Aracil and Xavier Baró.

Legal certainty information in learning objects metadata: an analysis of resources in public repositories. Carlos Díaz, Ricardo José Rejas and Salvador Sánchez-Alonso.

20:30. Gala Dinner.



FRIDAY, june 15

10:00-11:30 Session 7. Room 5. 3th floor

Uso del hipervídeo como herramienta de planificación docente en un planteamiento didáctico basado en la narrativa transmedia. Antoni Marín-Amatller, Laura Porta-Simó, Roser Beneito-Montagut, Javier Melenchon-Maldonado and Laia Blasco-Soplón.

Augmented Reality for preschoolers: An experience around Natural Sciences educational contents. Antonia Cascales, Isabel Laguna, David Pérez-López, Pascual Perona and Manuel Contero.

Terpspicore: an Instructional Design Tool. Christian Vidal-Castro, Alejandra Segura N., Miguel-Ángel Sicilia and Manuel Prieto.

Multiformat Educational Resources. Maria Pilar Escobar Esteban, Gustavo Candela Romero, Manuel Marco, Pedro Agustín Pernías Peco and Tomas Giner Justamante.

12:15-13:00 Clausure.Room Rafael Altamira